Blogia

Gloria Medone

Dr. Gloria Medone at Sorbonne University

Dr. Gloria Medone is leaving to Paris next September 15th for the develop of the Research "Application and modelisation of the Generative Theory of Music Performance to complexes repertoires", in the frame of the team "Patrimoines et Langages Musicaux" of Université de Paris Sorbonne IV.

Examples for the Research Note "A comparative study of music performance and the concept of performance as native and foreign language" and for RMA Caribbean and Latin American Music Study Day

corresponding to the paper 

Brazilian music: A comparative study of music performance and the concept of performance as native and foreign language.The performing features of folk character determinants and their successful implementation.

Author: Dr. Gloria Medone

H. Villa-Lobos playing Chôros Nº1 (H. Villa-Lobos)

Julian Bream playing Chôros Nº 1 (H. Villa-Lobos)

Turibio Santos playing Chôros Nº1 by H. Villa-Lobos

Chôros Nº 1 by H. Villa-Lobos.

 

Examples for Caribbean and Latin American Music Study Day. Nov Sextet Mandolin

Izaias Bueno

Jacob do Bandolim

Organized by Royal Musical Association at Huddersfield University(UK)

 

Lectura de Tesis Doctoral

Lectura de Tesis Doctoral

 De izquierda a derecha: Dr. Pompeyo Pérez Díaz, Dra. Encina Cortizo Rodríguez. (miembros del Jurado) Dr. Ramón Sobrino Sánchez (Director de Tesis). Dra.Gloria Medone. Dr. Francesc Mir Cortés, Dr. Julio Ogas Jofré (miembros del Jurado).

 

Tribunal de Tesis Doctoral: Dres. Pérez Díaz, Cortizo, Medone, Cortés y Ogas

Oviedo, 21/6/11. Salón de Grados del Depto. de Historia del Arte y Musicología. Facultad de Geografía e Historia. Universidad de Oviedo. Acto de Lectura Tesis Doctoral.

  • 2011 Obtención del grado de Doctor por la Universidad de Oviedo, Sobresaliente Cum Laude. Programa "Música en la España Contemporánea". Director de Tesis Doctoral: Dr. Ramón Sobrino Sánchez.
  • 
  • 2007/08: Becaria del Área de Actividades Culturales del Vicerrectorado de  Extensión Universitaria y Relaciones Internacionales de la Universidad de Oviedo.

·       2003/2005: Programa de Doctorado en Teoría de las Artes de la Universidad de La Laguna: obtención del DEA (Diploma de Estudios Avanzados), con Sobresaliente. (10); fecha de defensa: 04/10/2005; trabajo de investigación La función comunicativa de los parámetros de interpretación en la obra de Agustín Barrios (1885-1944).

·        1993: Titulación Profesora Superior de Música, especialidad Guitarra, egresada del Conservatorio Nacional de Música “Carlos López Buchardo”. Buenos Aires, Argentina) Esta última titulación ha sido convalidada por el Ministerio de Educación, Cultura y Deporte de España.

 ·     1989: Titulación Profesora Nacional de Música, especialidad Guitarra, egresada del Conservatorio Nacional de Música “Carlos López Buchardo”.

·        1982: Titulación Profesora Superior de Música egresada del Conservatorio de Música de Buenos Aires.

 ·        Distinciones: Premio Williams y  Medalla de Oro.

 ·        Bachiller en Lenguas Vivas. Especialización Francés e Inglés.

 ·     Cursos superiores en la Alianza Francesa de Buenos Aires

Francés: Civilización (1 año)

              Lengua y comunicación (1 año)

              Conversación (1año) 

 

·      Cursos en la Asociación de Ex-Alumnos del Profesorado en Lenguas Vivas

Inglés: Advanced Level

(Speaking, reading, writing, listening)

 

Asistencia a cursos y seminarios.

 

Oviedo. 2006- Curso de La Granda. Fundación Escuela Asturiana de Estudios Hispánicos. Ramón Sobrino, Universidad de Oviedo.

 

Tenerife. 2003- Seminario Internacional de Guitarra Icod-Los Realejos.

                Costas Cotsiolis/ Leo Brouwer.

                 2002- - Seminario Internacional de Guitarra Icod-Los Realejos.

                 Marco Tamayo/ Costas Cotsiolis.

 

Buenos Aires. 2001-Universidad de Buenos Aires: Seminario Intensivo de Guitarra, a

          cargo de Manuel López Ramos.

2000- Coordinación general de festivales (Festival International Jazz et Musiques  

          métisses Angôuleme, Francia.) Centro Cultural Borges.

1995- Didáctica renovada de la Educación Musical: respuesta a los contenidos básicos  

          comunes”. Ana Lucía Frega. Instituto Superior Docente “Carlos María Biedma”

          de la Escuela Argentina Modelo.

1994- La realidad pedagógica argentina. Eduardo Isaac.

1989- Cursos Internacionales de Educación Musical. Ana Lucía Frega, Max Cooke.

        - Recursos pedagógicos en el Aula de Percusión. Antonio Yepes.

1988 - Fundamentos Técnicos de la Escuela Española. María Luisa Anido

-                                       Técnica e interpretación: aspectos didácticos. Eduardo Fernández

1986- Instituto Superior de Música, Collegium Musicum. Miguel Angel Girollet

1985- Cursos de Perfeccionamiento Docente Musical. Ricordi Americana.

-                           Encuentros Internacionales de Música Contemporánea. Alicia Terzián.

-                           Cursos de la Dirección de Educación Artística de la Secretaría de Cultura: Creación e Interpretación Musical.

-                           Cursos de la Dirección de Educación Artística de la Secretaría de Cultura: Armonía y composición aplicada.

1984- Departamento de Educación Musical de la Secretaría de Cultura. Abel Carlevaro.

        - Salón de Educación Permanente: Educación Musical: La guitarra hoy.

 

Estudios de Perfeccionamiento técnico-instrumental.

 

1995/1996- Prof. Víctor Villadangos

1994-          Prof. Lucio Núñez

1987/1993- Prof. Miguel Angel Girollet

1982/1986- Prof. Vicente J. Elías

 

Otras asignaturas.

 

2005/2007- Canto. Beca de la Escuela de Música de Puerto de la Cruz (Tenerife) Prof. Encarna Santana.

1990/1992- Audio-Perceptiva: Prof. María del Carmen Aguilar

1985/1986- Armonía: Prof. Osvaldo Mora.

 

Informática: Nivel usuario Avanzado. Buen manejo Office.

  

3) EXPERIENCIA PROFESIONAL

 

a) Docencia:

1) experiencia laboral.

Ha desempeñado actividad docente en el ámbito oficial y privado.

-2005-2007: Profesora de Guitarra y Profesora de Informática Musical en la Escuela Comarcal de Música Daute-Isla Baja; Jefe de Departamento de Cuerdas.

-2001-2002: Profesora de Guitarra de Musical Orotava.

-1989-1991: Profesora de Educación Musical, Instituto San Pedro Nolasco;  nivel 

  primario.

-1988-1990: Profesora de Guitarra y Educación Audioperceptiva del Antiguo Conservatorio Beethoven.

      -1986: Colegio Burmeister (A-10)

       -1985-1988: Profesora de Educación Musical del Conservatorio Albistur de Buenos  

       Aires. 2º y 3º ciclo.

 

      2)Cursos y seminarios impartidos.

      -2005. Taller Repertorio para Voz y Guitarra. Escuela Comarcal de Música Daute- Isla Baja. Tenerife.

-2004. Seminario de Interpretación. La obra de Agustín Barrios. Escuela de Música de Icod-Los Realejos,  

           Semana de Cuerdas y Trastes, organizada por el  Excelentísimo Ayuntamiento de la Villa de Los Realejos. 

      -2000. Tercer Seminario Internacional de Guitarra. Centro Cultural  Borges, auxiliar del Maestro Abel Carlevaro.

-1999. Centro Cultural San Martín. Idem.

-1993. Fundación Ciudades Hermanas, Comisión Buenos Aires-Quito. Seminario de Interpretación musical. La importancia del paraguayo A. Barrios en el repertorio guitarrístico.

 b)      Gestión.

·        2008/2009: Manager de los Ensembles rusos SASS Quartet Trío San Petersburgo.

 ·        2007/08: Becaria del Área de Actividades Culturales del Vicerrectorado de Extensión Universitaria y Relaciones Internacionales de la Universidad de Oviedo.

 ·        2000: Encargada del Departamento de Gestión Cultural (áreas Educación Infantil y Eventos) de Antigua Casa Núñez. Actividad Full time. Gestión de Conciertos didácticos en las escuelas primarias del Distrito 1 de Capital Federal. Coordinación de los seminarios de Técnica e Interpretación, a cargo del Maestro Abel Carlevaro.

 ·        1997-98: Responsable del área Organización de Eventos Barry S.L. Comercial Industrial (Buenos Aires). Gestión de las presentaciones en Argentina del Teatro Noh, de Japón, en la Sala Martín Coronado, del Teatro San Martín; coordinación del Seminario de Perfeccionamiento Instrumental 1998, dictado por el Maestro Abel Carlevaro. Actividad Full Time.

 ·        1988: Organización y dirección del Festival de Jazz en Argentina. Dirección del Ciclo de Verano “Conciertos de Guitarra” del Centro de Divulgación Musical, dependiente de la Secretaría de Cultura de la Municipalidad de la Ciudad de Buenos Aires.

 ·        1986-87: Organización del Primer y Segundo Simposio Internacional Guitarrístico en Argentina, con el auspicio de las Embajadas de Austria y Francia.

·        1982: Miembro de la Comisión Directiva de la Sociedad Argentina de Educación Musical, perteneciente a la International Society of Music Education (ISME). Miembro del Consejo editorial del Boletín oficial de SADEM.

·        Representación del Cuarteto Martínez Zárate, del Trío de Guitarras de Buenos Aires, del Dúo Sánchez-Odeberg, y de Cristina Cid (Canto lírico acompañado por guitarra clásica)

 

c) Conciertos.

Una breve reseña de su trayectoria profesional consta en Enciclopedia de la Guitarra (Vol. III, pág. 133), Francisco Herrera. Piles Editorial. Valencia, 2004.

 · 2008. Participación como guitarrista en la puesta del Teatro Campoamor, de Oviedo, de la ópera El Barbero de Sevilla, de Gioacchino Rossini, junto a la Orquesta Sinfónica del Principado de Asturias, bajo la dirección del Maestro Álvaro Albiach. (Tenor: José Manuel Zapata)

 · 2005. Participación como guitarrista en la puesta del Teatro Guimerá, de Santa Cruz de Tenerife, de la ópera El Barbero de Sevilla, de Gioacchino Rossini, junto a la Orquesta Sinfónica de Tenerife, bajo la dirección del Maestro Alberto Zedda.

 En  1990, 1995, 2001, hasta la fecha, presentaciones en Barcelona, en el Estudio Dávalos Román; en Tenerife, para el Ayuntamiento de Santa Cruz de Tenerife; en el Castillo San Felipe, y Fundación Rosa María Fuentes, de Puerto de la Cruz; en el Círculo de la Amistad “12 de enero”, para ATADEM.; concierto de clausura del Ciclo de Cajacanarias 2004.

http://es.youtube.com/results?search_query=gloria+medone&search_type=&aq=f

 ·Desde 1982 hasta 2001, en numerosas salas de Buenos Aires y ciudades argentinas, como Centro Cultural San Martín, Centro Cultural Recoleta, Museo de Arte Español “Enrique Larreta” (con el auspicio de la Embajada de España), Colegio de Martilleros de Mar del Plata, Asociación Tárrega  de Rosario, Museo Mitre, Congreso de la Nación Argentina (solista invitada por la Orquesta de Cámara del Congreso), etc.

·En 1993, en Chile, en la Corporación Cultural Ñuñoa, y en la Corporación Cultural de Providencia, en Santiago, presentaciones realizadas con el auspicio del Ministerio de Relaciones Exteriores de la Nación Argentina.

 

d)  Discografía.

“Guitarra en directo”. TF 302/2003.

“Desde España”. TF 1060/03.

“Ave María”.TF 2017/2003.

 

e)      Publicaciones.

     ·        Fundación y dirección de las revistas especializadas “El Mundo de la Guitarra” (1987) y “El encordado” (1991), editada en Estocolmo (Suecia).

·  Notas al Programa: Concierto IV Centenario de la Universidad de Oviedo: “Michel Camilo y la OSPA” . Noviembre de 2007.

·  Dos capítulos de Historia del Coro Universitario de Oviedo. Editor: Joaquín Valdeón, para la Universidad de Oviedo. En preparación.

       a) Síntesis histórica del período 1993-1997 del Coro Universitario de   

       Oviedo. (Autor: Gloria Medone).

       b) Síntesis histórica del período 1994 hasta la actualidad, del Coro Universitario de Oviedo.

       (Autor: Gloria Medone)

     ENGLISH VERSION

  •  TRAINING: 

    2011: Phd Cum Laude University of Oviedo. under the direction of Dr. Ramón Sobrino, entitled Essay for the analytical formulation of a theory of musical performance on the basis of criteria of intelligibility. Design and construction of indexes and indicators, for a critical review of the musical performance.
  • 2007-2009: Doctoral Program Música en la España Contemporánea (Department of Art History and Musicology at the University of Oviedo)
  • 2007-08: Fellow at the Cultural Activities Area, Vice Chancellor Office University of Oviedo.
  • 2003-2005: Doctoral Program in Teoría de las Artes (University of La Laguna) obtaining a DEA (Diploma of Advanced Studies) with Distinction; defense date: 04/10/2005; Communicative function of the parameters of performance in the work Agustín Barrios (1885-1944). 
  • 1993: Professor of Music ,(Guitar), National Music Conservatory "Carlos López Buchardo." Buenos Aires, Argentina. This qualification has been approved by the Ministry of Education, Culture and Sport of Spain.
  • 1989: Professor of Music, (Guitar), National Music Conservatory "Carlos López Buchardo."
  • 1982: Professor of Music. Conservatory of Music of Buenos Aires.
    · Williams Award and Gold Medal
    · BA in Modern Languages: French and English.

    · High training courses at the Alliance Française in Buenos Aires:
    French Civilization (1 year)
    Language and communication (1 year)
    Conversation (1 year)

    Training Courses at Asociación de ex-alumnos del Lenguas Vivas:
    English: Advanced Level (Speaking, reading, writing, listening)

    Attendance at courses and seminars.

    Oviedo. 2006 -La Granda. Fundación Asturiana School of Hispanic Studies. Ramón Sobrino, University of Oviedo.  

    Tenerife. 2003 - International Guitar Seminar Icod-Los Realejos.

                    Costas Cotsiolis / Leo Brouwer.

                     2002 - - International Guitar Seminar Icod-Los Realejos.

                     Marco Tamayo / Costas Cotsiolis.
    Buenos Aires. 2001-University of Buenos Aires: Intensive Guitar Workshop.
              by Manuel Lopez Ramos.
    2000 - Coordination of festivals (Festival International Jazz et Musiques
              Métisses Angôuleme, France.) Centro Cultural Borges.
    1995 - Teaching Music Education: Ana Lucía Frega. Educational Institute "Carlos María Viedma"
              Argentina Modelo School.
    1994 - Argentina pedagogical reality. Eduardo Isaac.
    1989 - International Music Education Courses. Ana Lucia Frega, Max Cooke.
            - Educational resources in the Classroom Percussion. Antonio Yepes.
    1988 - Technical Foundations of the Spanish School. Maria Luisa Anido
    - Technique and Interpretation: didactic aspects. Eduardo Fernández
    1986 - Higher Institute of Music, Collegium Musicum. Miguel Angel Girollet
    1985 - Musical Educational Improvement Courses. Ricordi Americana.
    - International Meeting of Contemporary Music. Alicia Terzian.
    - Art Education Department of the Ministry of Culture: Musical Creation and Interpretation.
    Harmony and composition
    1984 - Music Education Department of the Ministry of Culture: Abel Carlevaro.
    : The guitar today.
    Further studies:

    Prof. Victor Villadangos 1995/1996-
    Professor Lucio Núñez 1994
    Prof. Miguel Angel Girollet 1987/1993-
    Prof. Vincente J. Elías 1982/1986-

    Other subjects.

    2005/2007- Voice. Grant from the School of Music of Puerto de la Cruz (Tenerife) Prof. Encarna Santana.
    1990/1992- Ear training: Prof. María del Carmen Aguilar
    1985/1986- Harmony: Prof. Osvaldo Mora.
    Computer: Advanced user level.

 

PROFESSIONAL EXPERIENCE
 a) Teaching:


-2005-2007: Guitar Teacher and Computer Music Teacher at the School of Music Daute-Isla Baja; Head of Strings Department.
-2001-2002: Guitar Teacher La Orotava School
-1989-1991: Lecturer in Music Education, Instituto San Pedro Nolasco.
-1988-1990: Guitar Teacher and Education ear Conservatory Beethoven.
-1986: College Burmeister (A-10)
-1985-1988: Lecturer in Music Education. Conservatory Albistur

b) Courses and seminars.

-2005. Repertory Workshop for Voice and Guitar. School of Music Daute-Isla Baja. Tenerife.
-2004. Iperformance Seminar. The work of Agustin Barrios. Icod Music School-Los Realejos,
Strings and Frets Week, City Council of Los Realejos.
-2000. Third International Guitar Workshop. Centro Cultural Borges, Master Abel Carlevaro’s Auxiliary
-1999. Centro Cultural San Martín. Idem.
-1993. Twin Cities Foundation, Buenos Aires, Quito Commission. Music Performance Seminar.

 

    c) Management.

    · 2008-2009 2008-2009: Manager of the Russian Ensembles Trio St. Petersburg Quartet and SASS Quartet
    · 2007/08: Fellow at the Cultural Activities Area, Vice Chancellor Office University of Oviedo.

    · 2000: Attendant Department of Cultural Management of Antigua Casa Núñez.

    Coordination of technical seminars and Interpretation, by the Maestro Abel Carlevaro.

    · 1997-98: Head of Department Barry SL . (Buenos Aires).

    Management for the Argentinan visit Noh Theatre of Japan. Martín Coronado Hall, San Martín Theatre,

    Coordination of training seminars, issued by the Abel Carlevaro.
    · 1988: Organization and address of the Jazz Festival in Argentina. Summer Cycle Management "Guitar Music" Musical Outreach Center, under the Ministry of Culture of the Municipality of the City of Buenos Aires.
    · 1986-1987: Organization of the First and Second International Guitar Symposium in Argentina, sponsored by the embassies of Austria and France.
    · 1982: Member of the Board of the Argentina Society for Music Education, belonging to the International Society of Music Education (ISME). Editorial Board Member of the Official Gazette of SADEM.
    · Management of Martínez Zárate Quartet, Trio de Guitarras de Buenos Aires, and Cristina Cid

    c) Concerts.

    A brief overview of his career appears in Encyclopedia of Guitar (Vol. III, pp. 133), Francisco Herrera. Piles Editorial. Valencia, 2004.
    · 2008. Participation as a guitarist in the setting of the Teatro Campoamor of Oviedo, The Barber of Seville, Gioacchino Rossini, along with the Symphony Orchestra of the Principado de Asturias, under the direction of Maestro Álvaro Albiach. (Tenor: José Manuel Zapata)
    · 2005. Participation as a guitarist in the setting Guimerá Theatre, Santa Cruz de Tenerife, The Barber of Seville, Gioacchino Rossini, along with the Tenerife Symphony Orchestra under the baton of Maestro Alberto Zedda.
    In 1990, 1995, 2001, upto date, concerts in Barcelona, in Study Roman Dávalos, in Tenerife for the City of Santa Cruz de Tenerife, in the Castillo San Felipe and Rosa Maria Fuentes Foundation of Puerto de la Cruz ; in the Circle of Friendship "January 12" to ATADEM.; closing concert Cajacanarias Cycle 2004.

    http://es.youtube.com/results?search_query=gloria+medone&search_type=&aq=f


    · From 1982-2001, in many theaters in Buenos Aires and Argentine cities, like San Martín Cultural Center, Recoleta Cultural Center, Museum of Spanish Art Enrique Larreta "(under the auspices of the Embassy of Spain), Auctioneers Association Mar del Plata, Rosario’s Tárrega Association, Museo Mitre, Argentina National Congress (soloist invited by the Chamber Orchestra of Congress, etc.).

    • In 1993, in Chile, Ñuñoa Cultural Corporation, and the Corporación Cultural de Providencia, Santiago, presentations sponsored by the Ministry of Foreign Affairs of Argentina.

    d) Discography.

    "Guitar Live." TF 302 / 2003.
    "From Spain." TF 1060 -1003
    "Ave Maria." 2017 - 2003 2017-2003 TF.

    e) Publications.

    · Foundation and Direction of the magazines "El mundo de la guitarra" (1987) and “El Encordado” (1991), published in Stockholm (Sweden).
    · Notes Program: Concert IV Centenary of the University of Oviedo, "Michel Camilo and OSPA." November 2007.
    • Two chapters of the History of Oviedo University Choir. Editor: Joaquin Valdeón, for the University of Oviedo. 2007

Nº1 Revista El Encordado

Nº1 Revista El Encordado